IT Rendszerüzemeltetés
NetSupport szoftverek
Táviroda
ACTUAL Ügyviteli Rendszer
KRONET Internet

GyIK - Gyakran Ismételt Kérdések

Ha kérdése, problémája támad, érdemes végigböngészni a Gyakran Ismételt Kérdéseket, hátha már megválaszoltuk, megoldottuk.

Ha szűkíteni szeretné a témakörök listáját, írja be az alábbi mezőbe a keresendő kifejezést. A kereső nem csak a kérdésekben, hanem az azokra adott válaszokban is keres.

  • A jelenlegi rendszeremben már meglevő adataim átemelhetők az új programba?

    Igen.

    A korábbi programból elektronikus formában (pl. Excel, text, dbf) kinyert törzsadatokat (pl. partnertörzs, cikktörzs, árak, stb.) indulás előtt importálni tudjuk az új rendszerbe, így tetemes kézi adatbevitelt takaríthatunk meg. A konverzióhoz az ACTUAL a Partner- és Cikk- törzsadatok számara egy megfelelő struktúrájú Excel táblázatot készít, amelyek segítségével a régi rendszerben tárolt adatok importálása újrarögzítés nélkül megvalósítható.

    Forgalmi adatok (számlák, készlet, tárgyi eszközök) átemelését egyedi keretek között, migrálási szolgáltatásunk keretein belül vállalunk.

  • A levelező program levágja a csatolt mellékletet, mit tegyek?

    A hibajelenség a Microsoft Outlook felhasználóknál jelentkezik, pontosabb megfogalmazásban az Outlook 2007 és 2010 verziója zárolja a csatolmányt.

    A problémát a Microsoft 2017. június közepén kiadott Office frissítése okozza. A KB3191898 azonosítójú Office frissítés eltávolításával ez ideiglenesen kiküszöbölhető. Az eltávolítás egy korábbi GyIK bejegyzésben elérhető leírás alapján elvégezhető.

    Ez azonban rövid távú megoldás, hosszú távon vagy új MS Office csomag vásárlása szükséges, vagy áttérés más levelező programra.

  • Áfa változás esetén hogyan tudom a termékek áfakulcsát csoportosan átírni?

    Az általános mértékű áfa kulcs változása esetén szükséges lehet új áfakulcs bevezetése. Az alábbi leírás segítséget nyújt abban, hogy az általános forgalmi adó változások miatt milyen műveleteket kell elvégezni az ACTUAL Ügyviteli rendszerben.

    Első lépés - az új áfa kulcs létrehozása

    Az új áfa kulcs létrehozására két lehetőségünk is van.

    Az egyik lehetőség a Törzsadatok menü » Cikk adatok » Áfa pontban az Új (F3) gomb megnyomásával megnyíló Áfa felvitel űrlapon létrehozzuk az új áfa kulcsot (áfa kulcs értéke: 27), majd Ment, bezár.

    Áfa kulcs változtatás - 1 - Új áfa kulcs létrehozás

    A másik lehetőség a csoportos áfa kulcs módosításával egy időben történő létrehozás.

    A Rendszer adatok » Áfa kulcs csoportos változtatása funkciót elindításakor megjelenő képernyő bal alsó sarkában található Új áfa kulcs létrehozása gomb segítségével létrehozhatjuk az új áfa kulcsot.

    Áfa kulcs módosítása

    Áfa kulcs változáskor nagyon hosszadalmas folyamat egyesével átírni a cikkek űrlapján az új áfa kulcsot.

    Az áfa kulcs csoportos módosítása funkció egyetlen kattintással elvégzi helyettünk az áfa kulcsok változtatását. A funkció elindítása után az alábbi űrlap jelenik meg:

    Áfa kulcs változtatás - 2

    A képernyő tetején beállíthatjuk a jelenlegi, valamint az új áfa kulcsot. Opcionálisan azt is megadhatjuk, hogy az áfa kulcs változtatás ne módosítsa a cikktörzsben tárolt cikkek aktuális bruttó eladási árait.

    Az áfa kulcs megváltoztatásához nyomjuk meg a Rendben gombot. Ebben az esetben az alábbi módosítások történnek:

    • cikk törzsben átállítja az áfa kulcsot
    • opcionálisan megtartja a cikknél tárolt bruttó értékeket (amennyiben az opciót kijelöltük)
    • jegyzékszám törzsben is módosítja a jegyzékszámhoz beállított áfa kulcsot
    • az alapértelmezett áfa kulcsot is módosítja (ha szükséges)

    A művelet végén a forrás áfa kulcsot inaktiválja a program. Ezért ha továbbiakban is szükségünk van a forrás áfára, akkor azt a törzsadatokban újra aktívvá kell tenni.

    A változtatás végrehajtása

    Az adómérték változás 2012. január 1-től él, így javasolt előtte való nap zárás után, vagy az első munkanapon reggel, nyitás előtt a módosításokat végrehajtani.

    A változtatás végrehajtásának javasolt lépései a következők:

    1. Rendszer mentés végrehajtása - Karbantartás modul » Karbantartás » Adatbázis mentése
    2. Új áfa kulcs létrehozása
    3. Cikktörzs áfa adatainak módosítása a fent leírt funkcióval vagy manuálisan.

    TIPP: Javasoljuk, hogy az áfa változtatás fent leírt lépéseit próbáljuk ki még az áfa változás előtt, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések. Ehhez lépjünk be egy teszt cégbe (vagy ha még nincs, hozzunk létre egyet: Karbantartás modul » az éles adatbázis lementése, majd teszt cégbe történő visszatöltése esetén valós adatainkkal is tesztelhetjük), és a fenti lépéseket hajtsuk végre.


    Működtetés a változás után

    Az áfa változtatás végrehajtása után az éles működés alábbi eseteit érdemes végiggondolni, ahol bármilyen módon a korábbi időszakból érintettek lehetnek a régi áfa kulcsok. Ezek alkalmazására és bevallására átmeneti szabályok érvényesek. A követendő alapelv a teljesítés időpontja alapján történő áfa mérték felszámolás.

    Korábbi bizonylatok felhasználása

    A Beállítás » Események, bizonylatok beállításai szövegre kattintva, a Bizonylat felhasználás során az áfa kulcs frissítése opció bepipálásával (érték oszlopban lévő négyzet legyen kijelölve) a korábbi, még függő bizonylatok felhasználásakor a rendszer nem a korábban berögzített, hanem a pillanatnyilag a cikktörzsben lévő áfa kulcsokat fogja használni.

    Áfa kulcs változtatás - 3 - Beállítás űrlap (Események, bizonylatok beállításai)

    Ezt a beállítást az Export számla készítésekor természetesen figyelmen kívül hagyja, mivel az export számlák áfa tartalma minden esetben 0.

    Mindezek mellett az új bizonylat mentése előtt javasolt a sorok áfa kulcsának átnézése.

    Előlegkezelés

    A régi áfa kulccsal kiszámlázott és megfizetett előleget az új áfa kulcs érvényességi időszakában is a régi áfa kulccsal kell a végszámlába bevonni. Ez azt jelenti, hogy a végszámla készítésekor különösen figyelni kell az ilyen előlegekre. A következő megoldások lehetségesek:

    • ha az előleg azonos a végértékkel, akkor a régi áfa kódokat alkalmazzuk a teljes végszámlában;
    • ha az előleg több a végszámla értékénél, akkor a régi áfa kódokat alkalmazzuk a teljes végszámlában;
    • ha az előleg kevesebb a végszámlánál, akkor a hátralék értékére az új áfa kulcsokat kell alkalmazni.

    Számlahelyesbítés, sztornózás

    A számlahelyesbítés és sztornózás esetén is a teljesítés dátuma a vezérelv.

    Sztornózást az eredeti dátummal tesszük meg és használjuk az eredeti áfa kulcsokat.

    Helyesbítést is az eredeti dátummal kezeljük és így itt is értelemszerűen marad az áfa kód.

  • Átállás MS SQL Server 2008-ra - hogyan csináljam?

    A Microsoft megszüntette az SQL Server 2000 terméktámogatását, így elengedhetetlen az átállás az újabb verzióra. Kérjük olvassa el az alábbi tájékoztatót a frissítés lépéseiről.

    Ha további információkra van szüksége a Microsoft SQL Server terméktámogatási ciklusról, az alábbi  dokumentum részletes információkat nyújt Önnek.


    1. Frissítés az adatbázist tartalmazó (tipikusan szerver) számítógépeken

    1.1 Készítsen mentést az összes adatbázisról

    A bejelentkező képernyőn található Karbantartás gomb megnyomása után lépjen be az Adminisztrátor jelszóval a Karbantartás modulba. A bal szélen található Karbantartás gomb megnyomása után válassza az Adatbázis mentése funkciót. A megjelenő ablakban a Cég (adatbázis) mezőben válassza az ‹összes› opciót, majd adja meg a mentés útvonalát (célszerű egy külön mappát létrehozni a merevlemezen). A mentés fájlokról (KronosAdmin.bak és KronosXXXX.bak) készítsen biztonsági másolatokat (pl. másolja egy másik merevlemezre, másik gépre is).

    1.2 Jegyezze fel a jelenlegi ACTUAL Ügyviteli rendszer verziószámot

    A verziószám a bejelentkező ablak jobb felső sarkában található (pl. v2.1.52).

    1.3 Távolítsa el az ACTUAL Ügyviteli Rendszert a szerver számítógépről

    Windows Start menü » Vezérlőpult » Programok telepítése, törlése » ACTUAL Ügyviteli Rendszer

    1.4.Telepítő csomag letöltése

    A 2. pontban feljegyzett verziószám alapján töltse le az Önnek megfelelő változatot honlapunkról. Ne felejtse az SQL Server 2008 változatot választani (pl. Actual_install_sql2008_2.1.52.exe)!

    1.5 Telepítés

    Indítsa el a 4. pontban letöltött telepítőfájlt. Válasszuk a kliens és szerver telepítést. A telepítés során az SQL Server példány mezőben automatikusan megjelenő nevet (ACTUAL) módosítsa egy másik, nem létező példány névre (pl. ACTUAL2008).

    1.6 Sikeres telepítést követően ellenőrizzék a szervergép nevét és az SQL példány nevét

    Ellenőrizzék a Telepítési információk ablakban a szervergép nevét és az SQL példány nevét, hogy helyes adatok szerepelnek-e a mezőkben.

    SQL példány ellenőrzése

    Ha webáruház kapcsolati modult is használnak, a webkapcsolatba történő első bejelentkezéskor ellenőrizzék a Szerver adatokat.

    Fontos! Ha időzítetten vagy manuálisan indítjuk a Webáruház kapcsolat modult (parancssorból), a krweb.exe paraméterei között a szervernev\sqlpeldanynev paramétert is ellenőrizni, módosítani kell!

    1.7 Sikeres telepítést követően az 1. pontban lementett adatbázisok visszatöltése

    • Indítsa el az ACTUAL Ügyviteli Rendszert.
    • A Karbantartás menüben válassza a Mentés visszatöltése funkciót.
    • A Cég (adatbázis) mezőben először a rendszer adatbázist válasszuk ki: ‹Rendszer adatbázis (KronosAdmin)›.
    • A Mentés fájl mezőben keressük meg az 1. pontban megadott mentési útvonalat.
    • A Rendben gomb megnyomásával a rendszer betölti a mentett rendszer adatbázist.
    • Sikeres visszatöltést követően egyesével töltsük vissza a cég adatbázisok mentéseit. A Cég (adatbázis) mezőben válasszuk ki a céget, majd nyomjuk meg a Rendben gombot. Ha több céget is tartalmaz a rendszer, akkor a ezeket a lépéseket addig ismételjük, amíg az összes cég adatbázisa visszatöltésre nem került.
    • Az összes mentés visszatöltését követően lépjünk ki a programból.

    1.8 Indítsuk el az ACTUAL-t és ellenőrizzük, hogy megfelelően működik-e?


    2. Frissítés az adatbázist nem tartalmazó (tipikusan kliens) számítógépeken

    Ha az 1. pont összes lépését elvégezte és az ACTUAL megfelelően működik, módosítsa a kliens gépeken a szerver példány beállítását.

    A bejelentkező ablakban nyomjuk meg a Beállítás gombot, majd a megjelenő ablakban az MS SQL Server példány neve: mezőbe írjuk be a telepítésnél az 1.5 pontban megadott nevet (pl. ACTUAL2008).

    Nyomjuk meg a Teszt gombot. Ha a teszt sikeres volt, zárjuk be az ablakot (Mentés), az áttérés sikeresen megtörtént.


    3. A régebbi SQL Server eltávolítása

    Ha úgy ítéljük meg, hogy az új SQL Server megfelelően működik, egy idő után a korábbi SQL Server  példány eltávolítható a szerver gépről: Windows Start menü » Vezérlőpult » Programok telepítése és törlése » Microsoft SQL Server 200x (ACTUAL).

  • Átállás MS SQL Server 2014-re - hogyan csináljam?

    1. Frissítés az adatbázist tartalmazó (tipikusan szerver) számítógépeken

    Fontos! Az áttérés csak SQL Server 2008/2012-ban tárolt adatbázis mentések esetén végezhető el! Ha Ön jelenleg az ACTUAL Ügyviteli Rendszert SQL Server 2000 vagy SQL Server 2005-el használja, akkor csak az SQL Server 2008-ra való áttérést választhatja!

    1.1 Ellenőrizze az ACTUAL verziószámát, és szükség esetén frissítse fel a legújabbra

    A verziószám a bejelentkező ablak jobb felső sarkában található (pl. v2.1.52). Ha ez korábbi, mint a legújabb, akkor a 2014-es SQL-re történő átálláshoz első lépésként frissítenie kell a jelenlegi telepítésű programot. A frissítés és annak menete - bejelentkezést követően - letölthető a honlapunk Letöltés » Frissítések menüpontjából.

    1.2 Készítsen mentést az összes adatbázisról

    A frissítést követően a bejelentkező képernyőn található Karbantartás gomb megnyomása után lépjen be az Adminisztrátor jelszóval a Karbantartás modulba. A bal szélen található Karbantartás gomb megnyomása után válassza az Adatbázis mentése funkciót. A megjelenő ablakban a Cég (adatbázis) mezőben válassza az ‹összes› opciót, majd adja meg a mentés útvonalát (célszerű egy külön mappát létrehozni a merevlemezen). A mentés fájlokról (KronosAdmin.bak és KronosXXXX.bak) készítsen biztonsági másolatokat (pl. másolja egy másik merevlemezre, másik gépre is)

    1.3 Távolítsa el az ACTUAL Ügyviteli Rendszert a szerver számítógépről

    Windows Start menü » Vezérlőpult » Programok telepítése, törlése » ACTUAL Ügyviteli Rendszer

    1.4.Telepítő csomag letöltése

    Töltse le az Önnek megfelelő változatot honlapunkról. A legfrissebb verzió telepítője megegyezik a "demo" telepítővel. Ne felejtse az SQL Server 2014 változatot választani (pl. Actual_install_sql2014_64_2.1.59.exe)!

    1.5 Telepítés

    Indítsa el a 4. pontban letöltött telepítőfájlt. Válasszuk a kliens és szerver telepítést. A telepítés során az SQL Server példány mezőben automatikusan megjelenő nevet (ACTUAL) módosítsa egy másik, nem létező példány névre (pl. ACTUAL2014).

    1.6 Sikeres telepítést követően ellenőrizzék a szervergép nevét és az SQL példány nevét

    Ellenőrizzék a Telepítési információk ablakban a szervergép nevét és az SQL példány nevét, hogy helyes adatok szerepelnek-e a mezőkben.

    Ha webáruház kapcsolati modult is használnak, a webkapcsolatba történő első bejelentkezéskor ellenőrizzék a Szerver adatokat.

    SQL példány ellenőrzése

    Fontos! ha időzítetten vagy manuálisan indítjuk a Webkapcsolati modult (parancssorból), a krweb.exe paraméterei között a szervernev\sqlpeldanynev paramétert is ellenőrizni, módosítani kell!

    1.7 Sikeres telepítést követően az 1. pontban lementett adatbázisok visszatöltése

    • Indítsa el az ACTUAL Ügyviteli Rendszert.
    • A Karbantartás menüben válassza a Mentés visszatöltése funkciót.
    • Cég (adatbázis) mezőben először a rendszer adatbázist válasszuk ki: ‹Rendszer adatbázis (KronosAdmin)›.
    • Mentés fájl mezőben keressük meg az 1. pontban megadott mentési útvonalat.
    • A Rendben gomb megnyomásával a rendszer betölti a mentett rendszer adatbázist.
    • Sikeres visszatöltést követően egyesével töltsük vissza a cég adatbázisok mentéseit.A Cég (adatbázis) mezőben válasszuk ki a céget, majd nyomjuk meg a Rendben gombot. Ha több céget is tartalmaz a rendszer, akkor ezeket a lépéseket addig ismételjük, amíg az összes cég adatbázisa visszatöltésre nem került.
    • Az összes mentés visszatöltését követően lépjünk ki a programból.

    1.8 Indítsuk el az ACTUAL-t és ellenőrizzük, hogy megfelelően működik-e?


    2. Frissítés az adatbázist nem tartalmazó (tipikusan kliens) számítógépeken

    Ha az 1. pont összes lépését elvégezte és az ACTUAL megfelelően működik, módosítsa a kliens gépeken a szerver példány beállítását.

    A bejelentkező ablakban nyomjuk meg a Beállítás gombot, majd a megjelenő ablakban az MS SQL Server példány neve: mezőbe írjuk be a telepítésnél az 1.5 pontban megadott nevet (pl. ACTUAL2014).

    Nyomjuk meg a Teszt gombot. Ha a teszt sikeres volt, zárjuk be az ablakot (mentés), az áttérés sikeresen megtörtént.

    Telepítési információk

    3. A régebbi SQL Server eltávolítása

    Ha úgy ítéljük meg, hogy az új SQL Server megfelelően működik, egy idő után a korábbi SQL Server (2000/2005/2008) példány eltávolítható a szerver gépről: Windows Start menü » Vezérlőpult » Programok telepítése és törlése » Microsoft SQL Server 200x (ACTUAL).

  • Az automatikus adatbázis mentést hogyan állíthatom be?

    Az ACTUAL adatbázisainak automatikus (időzített) mentéséhez a Windows "Ütemezett Feladatok" funkcióját javasoljuk használni.

    Az időzítéskor az alábbi parancs fájlt kell meghívni:

    KrUpgradeSQL.exe -b "mentési útvonal"

    A KrUpgradeSQL.exe fájl az ACTUAL telepítési mappájában található (általában: C:\Program Files\ACTUAL Ügyvitel). Ebben az esetben a mentés utasítása a következő:

    "C:\Program Files\ACTUAL Ügyvitel\krupgradesql.exe" -b "d:\actual_mentes"

    Megjegyzés: a mentési könyvtárnak léteznie kell.

  • Beállítható, hogy a készletekről automatikus mentés készüljön?

    A Windows Feladatütemező segítségével a készletállapot mentését automatizáltan is elvégeztethetjük a rendszerrel.

    Ehhez a lenti (dőlt betűvel szedett) utasítást egy batch fájlba kell tenni (jegyzettömbbe bemásolni, majd menteni úgy, hogy a fájlnévhez "fájlnév.bat" -ot írunk be), és ezt a .bat fájlt kell meghívni az adatbázist kezelő gépen (szerveren) a Windows "ütemezett feladatok" menüpontjában.

    Természetesen - ha szükséges - módosítani kell a paramétereken (pl. Kronos0001 helyett másik adatbázis, ha nem az elsődleges, hanem másodlagos cég készlet információit szeretném menteni).

    Részletes készletállapot mentése:

    sqlcmd -U KrUser -P ACT1054KrUser -S (local)\actual -d Kronos0001 -Q "EXEC dbo.Kr_InsKeszletFej @Tipus=1, @BOType=2"

     
    Mivel a könyvelőnek általában a hó végi zárókészlet értékére van szüksége, a mentés ütemezését javasolt minden hó első napján hajnalra beállítani.

  • Beragadt (már teljesített) gyártások lezáráhatók (kifuttathatók)?

    Az Alkatrész kiadás/visszavételezés és Gyártás ablakban két különleges státusz fordulhat elő:

    Sárga lakat Lezárt gyártások és Kék X Teljesített megrendelések

    Amennyiben valamilyen oknál fogva már nem nyomon követhető egy gyártás előélete, de a fentiek valamelyikével jelöl a program egy gyártási bizonylatot, a következő lépések végrehajtásával ezek lezárhatók, "kifuttathatók" a rendszerben.

    1. A tisztánlátás végett javasolt erre a célra (pl "téves gyártások" névvel) létrehozni egy külön raktárat a Törzsadatok között.
    2. Nyissuk meg a Gyártás » Alkatrész visszavételezés keresőablakot
    3. A hibás gyártásoknál - Sárga lakat , Kék X - a termékeket a gyártási raktárból az első lépésben létrehozott "technikai" raktárba vissza kell vételezni, azon gyártási bizonylatok esetében, ahol történt alkatrész kiadás. (A kereső ablakban megjelent minden egyes, kifuttatandó gyártási bizonylatot ellenőrizzük végig.)
    4. Ha az alkatrészeket visszavételeztük, a Sárga lakat Lezárt gyártások automatikusan kivezetésre kerülnek (eltűnnek a keresőből).
    5. Az fentiek (3. pont) szerint visszavételezett alkatrészeket (a "téves gyártási adatok" nevű raktárat) leltár hiánnyal tudjuk kivezetni a "technikai" raktárból. Ennek legegyszerűbb módja, ha részleges leltárt nyitunk (Készletmozgások » Leltár » Részleges leltár), csak ezt a "technikai" raktárat kijelölve, és a megnyíló jegyzőkönyvben kinullázzuk a tételeket. A leltár zárásával (Készletmozgások » Leltár » Leltár zárás (bizonylatokkal)) automatikusan elkészíti a rendszer a leltári bizonylatokat (leltárhiány).
    6. Ha Kék X Teljesített megrendelés jelölésű gyártási bizonylatok is megjelennek az alkatrész visszavét (gyártási) ablakban, és már nincs kiadott alkatrész, ezeket a Gyártás » Gyártás kifuttatása funkcióban tudjuk lezárni.

    Röviden összefoglalva a kivezetési folyamatot:

    1. új ("technikai") raktár rögzítés;
    2. alkatrész visszavételezési kísérlet az új raktárba;
    3. új raktárból leltárhiány bizonylattal készlet nullázás;
    4. ha szükséges, gyártás kifuttatás.
  • Bizonylat írásközben hogyan lehet korábbi bizonylatot beemelni?

    Abban az esetben, ha az új bizonylat (pl. számla) megírásakor van az adott ügyfélnek még lezáratlan, felhasználható bizonylata (ajánlat, megrendelés vagy szállítólevél), akkor automatikusan felajánlja azok tételeit. Ezekből a sor melletti jelölőnégyzet használatával ki lehet választani, mely tételeket szeretné felhasználni. Ha adott esetben egyiket sem, akkor a billentyűzet ESC gombjának megnyomásával, vagy a Mégsem gombra kattintva ki lehet hagyni a lépést.

  • Bizonylaton cikkek összevonása - melyek a szükséges beállítások?

    A bizonylat felhasználásakor az azonos cikkek összevonásához az alábbi beállítások szükségesek:

    • Cikktörzs: ne legyen egyedi a cikk (törzslapon az egyedi cikk mellett a jelölést kivenni)
    • Általános beállítások:
      • Események, bizonylatok beállításai szövegre kattintva, a jobb oldali listában:
      • Felhasznált bizonylat sorok összevon.feltétele opciójánál beállítani a megfelelőt:
        - Cikkszám, egységár
        - Cikkszám, egységár, sor megjegyzés
        A Bizonylat tömbök esetén beállítható, hogy az adott eseménynél szükség van-e a felhasznált bizonylat sorok összevonására. A fenti kapcsolóval azt állíthatjuk be, hogy milyen mezők egyezősége alapján történjen a sorok összevonása (pl. az azonos árú és cikkszámú termékek kerüljenek egyetlen sorba).
    • Bizonylatok (események) beállításai tábla:
      • A Biz.felh.cikk összevonás fejlécű oszlop az érintett bizonylat sorában legyen pipálva
      • Az érintett bizonylaton állva, a tábla bal alsó sarkában, a Felhasználható események gombra kattintva megjelenő táblában a felhasználandó bizonylatokhoz tartozó cikk összevonás engedélyezése oszlop legyen pipálva annál az esemény típusnál (pl. Kiszállítás vevőnek), amelyek felhasználásakor alkalmazni szeretnénk az összevonást
  • Bővíthető-e a már meglévő szoftverem, és milyen módon?

    A megvásárolt licenc bármikor bővíthető modulokkal, vagy további felhasználókkal.

    Új modulok vásárlása, illetve felhasználó szám bővítése esetén a fizetendő díj a meglevő rendszer és a bővített rendszer értékkülönbözete alapján számítandó. A regisztrált cég nevének és a bővítendő modulok vagy további felhasználók számának megadásával kérjen ajánlatot kollégáinktól az info__kukac__actualugyvitel__pont__hu e-mail címünkön.

    A különféle fizetési lehetőségek a licencbővítés esetén is fennállnak, a szoftverkövetési szolgáltatás folyamatosan érvényesíthető az újraszámolt követési díj mellett.

  • Elfogadja-e a NAV az ACTUAL rendszerrel készült számlákat?

    Igen.

    Amennyiben a felhasználó a legfrissebb verziójú programot használja, garantáljuk az éppen hatályos jogszabályoknak történő megfelelést.

    Az ehhez kapcsolódó NAV megfelelési nyilatkozatot bejelentkezés után minden felhasználónk letöltheti a honlapról. Ennek módjáról a kapcsolódó Gyakran Ismételt Kérdés, illetve az ezt taglaló videó nyújt részletes segítséget.

  • FAD - milyen beállítások szükségesek fordított adózás esetén?

    Törzsadat beállítások:

    • áfa törzslap: kulcs = 0%, áfa típus = FAD
    • jegyzékszám: áfa típus = FAD (azon cikkeknél, amik VTSZ száma fordított adózás alá esik)
    • cikk űrlap: normál áfakulcs, FAD-os jegyzékszám
    • általános beállítás -> gyűjtőkartonok beállításoai -> fordított adózás -> FAD áfakulcs
    • Partner: Magánszemély
      • ha ez be van jelölve (pipált), a bizonylat rögzítő ablakban nincs pipálva automatikusan a FAD jelölő
      • ha ez nincs bejelölve, a bizonylat rögzítő ablakban a FAD automatikusan pipált.

    Bizonylat rögzítő ablak beállítások:

    • ha be van pipálva a FAD jelölő és FAD-os terméket rögzítünk, akkor az áfa kulcs legördülő mezőben is FAD áfa jelenik meg
    • ha nincs bepipálva a FAD jelölő, akkor a normál áfa kulcs jelenik meg tételsor rögzítőben
    • alapértelmezetten, ha a partner nem Magánszemély jelölésű a törzslapján, akkor kipipált állapotú a FAD jelölőnégyzet.

    A partner adatok közül az adószámtól független a működés, azaz akár nincs kitöltve akár ki van töltve, a működés azonos.

    A fordított adózásra vonatkozó információk a Felhasználó kézikönyv 131. és 136. oldalán olvashatók (2.1.58 SP1 kézikönyv esetén).

  • Folyamatos teljesítésű szolgáltatások számlázása hogyan változott 2016-tól?

    A 2016-os jogszabályok szerint az esedékességi dátumok számításánál az alábbiakat kell figyelembe venni.

     

    időszak (pl.)

    számla kelte

    fizetési határidő
    (esedékesség)

    teljesítés
    dátuma

    Időszakot követően számlázunk

    2016.01.01-31.

    2016.02.01.

    2016.02.09.

    2016.02.09.

     

    2016.01.01-31.

    2016.01.31.

    2016.02.08.

    2016.02.08.

    Időszakon  belül számlázunk

    2016.01.01-31.

    2016.01.20.

    2016.01.28.

    2016.01.20.

    Ha a fizetési határidő az időszak utolsó napja

    2016.01.01-31.

    2016.01.20.

    2016.01.31.

    2016.01.31.

    időszak utolsó napja után 30 (vagy több) nappal van a fizetési határidő

    2016.01.01-31.

    2016.02.25.

    2016.03.15.

    2016.03.01.

    Ha a fizetési határidő a teljesítési időszak utolsó napját követő 30 napon túl van, akkor a fizetési határidő a teljesítési időszak utolsó napját követő harmincadik nap.

    Mivel a program nem tudja eldönteni, hogy a teljesítési időszakhoz viszonyítva mikor készül a számla, a kezelőnek kell a fentieket figyelembe vennie.

    • Az ACTUAL-ban a "folyamatos teljesítés" bepipálása azt jelenti, hogy a teljesítés és az esedékesség (fiz.hi.) dátuma megegyezik, ennélfogva az első (és harmadik) esetben használandó.
    • A második eset - időszakon belül számlázunk - gyakorlatilag egy normál átutalásnak számít, így itt nem kell bejelölni a folyamatos teljesítést.
    • A negyedik eset pedig egészen egyedi, így azt a felhasználó normál átutalásos fizetési módot használva, kézzel tudja korrigálni.
  • Használható-e az ACTUAL Windows 8 vagy Windows 10 operációs rendszer alatt?

    Az ACTUAL Ügyviteli Rendszer futtatható Microsoft Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 operációs rendszeren is.

    Ügyeljen arra, hogy letöltéskor a megfelelő változatot válassza: 64 bites Windows 7, 8, 10 rendszerhez  - SQL Server 2014 (64 bit).

    A MS Windows 10 frissítés során a dátum formátumokat a Microsoft előzetes bejelentés nélkül megváltoztatta, így ennek ellenőrzése, korrigálása szükséges. Ennek menetéről a vonatkozó bejegyzésben részletesen is olvashat.

  • Használhatom az ACTUAL-t több cégben is?

    Az ACTUAL Ügyviteli Rendszer használatára kizárólag a licencben szereplő cég(ek), vállalkozó(k) jogosult(ak), de a program lehetővé teszi több cég kereskedelmi folyamatainak kezelését is egy kezelőfelület használatával. Ilyenkor az éppen aktuális (használni kívánt) cég kiválasztása után kell bejelentkezni a programba.

    A több céges alkalmazás megvásárlásához a második cégtől kezdve cégenként 40% kedvezményt biztosítunk, mivel a több céges alkalmazás feltétele az azonos modulok megvásárlása.

  • Hogyan állítható be a programban az SSL titkosítású e-mail fiók használat?

    Az ACTUAL Ügyvitel 2.1.60 verziójától lehetőség van SSL/TLS titkosítás beállítására e-mail küldéshez (pl. Gmail cím használatával).

    Az alábbi leírás tartalmazza, hogy milyen beállításokra van szükség ACTUAL-on belül, illetve Gmail rendszerében.

  • Hogyan biztosítja a rendszer az adatok mentését?

    Az adatbiztonság első lépése a megfelelő szerver számítógép összeállítása. A tükrözött winchesterek és a hibajavító memória alkalmazása, kiegészítve a szünetmentes tápegység használatával már biztosítja a napi zavartalan működést. Mindenképpen javasolt a napi mentések végrehajtása (automatikusan vagy kézi indítással), valamint rendszeres időközönként (hetente, havonta) egy teljes mentés készítése, melyet a szerver gép telephelyétől különböző helyen gyűjtenek (pl. a rendszergazda hazaviszi a mentés DVD-t).

    A rendszerek felépítéséből következően adatvesztés (pl. áramszünet esetén) csak az éppen rögzítés alatt álló adatok tekintetében történhet. A korábban felvitt adatokat (számlák, készletmozgások, stb.) az egyes bizonylatok lezárásával a program már biztonságosan tárolja. Az alkalmazott MS SQL adatbázis kezelő használata már önmagában is magas fokú adatbiztonságot garantál.

  • Hogyan ellenőrizhető, melyik SQL Server verziót használom?
    sql_verzió_ellenőrzése
  • Hogyan használhatom a csoportos e-mail küldés funkciót?

    A csoportos e-mail küldés funkcióval a partner törzsben lévő ügyfeleinknek küldhetünk tömegesen elektronikus levelet.

    A funkció kiválasztása után a következő ablak jelenik meg:

    Csoportos e-mail küldés

    Itt a következőket kell tennie:

    1. Írja be a feladó adatait.
    2. Válassza ki azon ügyfeleit, akinek a levelet el szeretné küldeni. Küldhet levelet egy felhasználónak, de a Több címzett lehetőség kiválasztásával több címzettnek is.
    3. Írja be a levél tárgyát.
    4. Írja meg a levél szövegét. A szöveg lehet egyszerű szöveg, illetve HTML kód is. Egyszerű szöveg esetén a Ctrl+Enter vagy a Shift+Enter billentyűkkel tehet sortörést a szövegbe.
    5. A Csatolás segítségével mellékletet csatolhat a leveléhez.
    6. A Beállítás gomb megnyomásával az e-mail küldés beállításait végezhetjük el.
    7. A Szimuláció gomb megnyomásával tényleges e-mail küldésre nem kerül sor, csak a küldő e-mail címére küldi el a rendszer azoknak a partnereknek a listáját (e-mail címekkel), akiknek a megadott beállításokkal a levél elküldésre kerülne.
    8. A Teszt gomb megnyomásával a küldő e-mail címére küldheti el a levelet. Így ellenőrizheti például, hogy a levélbe illesztett HTML kódok megfelelőek-e.
    9. Ha a levelét HTML formátumban szeretné küldeni, úgy tegyen pipát a Küldés HTML szövegként jelölőnégyzetbe.
    10. A Küldés gombbal elküldheti a levelét a kiválasztott felhasználó(k)nak.

    Az elküldött levelekről jelentés postázódik a küldő e-mail címére.

  • Hogyan használhatom az ACTUAL-t hálózatban?

    A hálózatos működtetéshez egy szerver és legalább egy kliens gép alkalmazása szükséges. Az adatbázis a szerver gépen fut. A gépek közti kapcsolat lehet vezetékes vagy vezeték nélküli. A hálózat lehet lokális vagy interneten keresztüli, amely utóbbihoz a VPN (virtuális magánhálózat) technológiát részesítjük előnyben. A VPN megoldás előnye, hogy a kliens-szerver kapcsolat egy biztonságos adatcsatornán keresztül történik az interneten, így az adatok védve vannak rosszindulatú támadások, adatlopások ellen.

    A VPN kapcsolat kialakításában, tanácsadásban szívesen állunk rendelkezésükre - keressen minket az it__kukac__kronos__pont__hu email címen, illetve a (+36-1) 302-8888-as telefonszámon.

  • Hogyan használhatom az ACTUAL-t több telephelyen?

    A telephelyek közötti kommunikációhoz internetkapcsolat szükséges. A számítógépek az interneten keresztül VPN hálózatot (virtuális magánhálózatot) alkotnak.

    Az ACTUAL hálózati működéséről ebben a Gyakran Ismételt Kérdésben található további információ.

  • Hogyan illesszük az ACTUAL-t webáruházhoz?

    A webáruház illesztésről a kapcsolódó felhasználói kézikönyvből tájékozódhat.

  • Hogyan kalkulálják a program licenceinek árát?

    Az ACTUAL licenc árát a használni kívánt programmodulok és az egyidejűleg bejelentkezni kívánó munkaállomások száma határozza meg. Ezek ismeretében (honlapunkon is kalkulálhatóan) egyértelműen adódik a licencár, ami a bérleti, szoftver követési és frissítési díj számításának is az alapja.

    Nagyon fontos, hogy a rendszer tetszőleges számú gépre telepíthető, amelyek tetszőleges sorrendben és tetszőleges felhasználó által használhatók, a program a licencben meghatározott darabszámú kliens egy időben történő bejelentkezését engedélyezi.

  • Hogyan kell frissíteni az ACTUAL szoftvert?

    A frissítés menete a következő:

    • Jelentkezzen be honlapunkra a regisztrációkor kapott felhasználói névvel és jelszóval és töltse le a frissítési fájlt honlapunkról.
    • Készítsen egy teljes biztonsági adatbázis mentést a futtatás előtt.
    • A mentés elkészítését követően a korábban letöltött fájlt (actual_frissit_v2.1.x.exe) futtassa le a szerver számítógépen (azon a gépen, amelyik az adatbázist is kezeli).
    • A szerver frissítése után futtassa le a fájlt a további (kliens) számítógépeken is.
  • Hogyan készíthetek adatbázis mentést?

    A bejelentkező ablakban a Karbantartás funkcióba belépve, a Karbantartás menüpontban találjuk az Adatbázis mentése opciót.

    A megjelenő ablakban a Cég (adatbázis) legördülő menüben válasszuk ki az ‹összes› opciót, majd a Mentési útvonal melletti mezőben adjuk meg a mentés helyét. Javasoljuk a ... keresőgomb használatával kiválasztani a mentés helyét a számítógépen. Fontos, hogy olyan helyet válasszunk, melybe biztosan van jogosultságunk írni!

    Ezt követően a Rendben gomb megnyomása után megkezdődik az adatbázis mentése.

    A program automatikusan minimum két adatbázis mentés fájlt készít:

    1. KronosAdmin.bak = rendszer adatbázis mentése;
    2. Kronos0001.bak = az első cég adatbázis mentése.

    Több céges rendszer használata esetén minden egyes cégről külön mentési állomány készül (Kronos0002.bak, Kronos0003.bak, stb.).

    A mentés visszatöltése során mindig a rendszer adatbázis visszatöltésével kell kezdenünk, utána következhetnek az egyes cégek.

  • Hogyan lehet különböző dátumokra visszaigazolást készíteni a rendelésből?

    Vevői rendelésből - akár soronként különböző dátummal - visszaigazolást készíteni az alábbi lépések szerint lehet:

    1. Eladások menü » Új visszaigazolás
    2. Rendelés kiválasztása
    3. A megjelenő ablakban a visszaigazolás dátumának beírása » OK
    4. A visszaigazolandó sorok kiválasztása (esetleg mennyiségek beírása)
    5. Ha a sorokat eltérő dátumra kell visszaigazolni, akkor a visszaigazolás sorai egyesével módosíthatók (módosítani kívánt soron egérrel duplán kattintani, majd a Visszaigazolás dátumot módosítani, majd F5-tel a módosítást rögzíteni).
    6. Ment, bezár
  • Hogyan lehet visszáruzni egy már kifutott/felhasznált vevői szállítólevelet?

    A leggyorsabb módja ennek a bizonylat másolás funkció használata az alábbiak szerint:

    Kiegészítők menüpont » Bizonylat kereső » a visszáruzni kívánt szállítólevél megkeresése, kijelölése » Bizonylat típus módosítása Visszáruzás vevőtől típusra » Másol gomb megnyomása

  • Hogyan nézzem meg, milyen operációs rendszerem van?

    Erre a legegyszerűbb megoldás a What's my OS? használata.

    Ha a pontos verziószámra van szükség (nem csak az operációs rendszer típusára), azt az alábbi helyen nézhetjük meg:

    Windows Start menü » Számítógép » Rendszer tulajdonságai

    vagy

    Windows Start menü » Saját gép szövegen egér jobb klikk » Tulajdonságok

  • Hogyan regisztrálhatom (élesíthetem) a programot?

    A rendszer megvásárlását követően az új felhasználó részére elküldjük a regisztrációs kulcsot, mellyel az általa letöltött (vagy letöltendő) demó verziót élesíteni tudja. E regisztrációs folyamat részletes leírását az alábbi PDF dokumentum tartalmazza:

    ACTUAL Ügyviteli Rendszer - Regisztrálás (élesítés)

  • Hogyan tegyek eleget a számlázóprogramok kötelező regisztrálásának?

    A Magyar Közlöny 2014.06.30-án megjelent, 2014/89. számában fontos információk jelentek meg többek között a számlázó programot használók bejelentési kötelezettségével kapcsolatban.

    A 2013/24 (VI.30.) NGM rendeletben foglaltak lényege, hogy aki számlázó programot használ – és 2014. október 1. után is szeretné azt használni - be kell jelenteni az adóhatóságnak a programmal kapcsolatos számos információt.

    Számlázó program esetén ezek az alábbiak:

    • program neve, azonosítója (esetünkben: ACTUAL Ügyviteli Rendszer v2.1)
    • program fejlesztőjének neve, és – ha van – adószáma; (az ACTUAL Ügyviteli Rendszer esetén: Kronos Trade Kft., 10761081-2-41)
    • program értékesítőjének, rendelkezésre bocsátójának neve, adószáma; (annak a cégnek a neve és adószáma, akitől a felhasználó megvásárolta a programot, azaz a beszerzési számla kibocsátójának adatai)
    • program beszerzésének, használata megkezdésének vagy – saját fejlesztésű program használata esetén – a rendeltetésszerű használatbavételének időpontja (azaz amely időponttól a számlázást az ACTUAL Ügyviteli Rendszerből végzik).

    Aki 2014. október elseje után szerez be, vesz használatba számlázási programot, illetve vesz igénybe online számlázási szolgáltatást, annak 30 napon belül kell bejelentenie az adatokat az adóhatóságnak.

    A rendelet szerint az adatokat az adóhatóság erre a célra rendszeresített nyomtatványán lehet bejelenteni.

    A program be- illetve kijelentésére rendszeresített nyomtatvány elérhető a NAV honlapján.

    Forrás: magyarkozlony.hu, ado.hu

  • Hogyan telepíthető a program kliens üzemmódban?

    A kliens gépre a programot a telepítési folyamat elején választható Kliens telepítést kijelölve kell installálni. Ezt az opciót választva a telepítő kérni fogja a szerver elérési adatait (szerver hálózaton használt neve vagy ip címe), ezeket kell megadni a megfelelő helyen. Az újonnan telepített program verziószáma mindenképpen egyezzen meg a szerveren lévő programmal!

    Kliens gépen nem szükséges regisztrálni, mivel a regisztrációs adatok a szerveren tárolódnak el az adatbázissal együtt. A kliens gépre gyakorlatilag csak a kezelő felület telepítődik fel. Ezen okból a szerver gépre való csatlakozás nélkül nem tudja használni az adatbázist.

    Lehetőség van a kliens távoli helyen történő telepítésére is, ahonnan a szerver adatbázisához az internet segítségével, VPN kapcsolaton keresztül tud csatlakozni.

  • Hogyan tudom megjeleníteni a szállítási címet a bizonylatokon?

    Első lépésként a partner törzslapján, a címek fülön fel kell vinni a szállítási címet (cím típusa: szállítási cím).

    Ezután az esemény táblázatban - Beállítások » Bizonylatok (események) beállításai - az adott bizonylat sorában (pl. "500 - Kiszállítás vevőnek"smile02 meg kell keresni az Alapértelmezett cím neve oszlopot, és ki kell választani a szállítási címet a legördülő menüben. Végül a mellette található Szállítási cím oszlopba be kell tenni a jelölést (pipát), és Rendben.

    Az ezt követően készült bizonylatok esetén annál a bizonylatnál, ahol a fenti beállítást elvégeztük, a székhely neve alatt a szállítási cím információ is meg fog jelenni.

  • Indításkor a program "AUTOMATIZMUS HIBA" üzenetet ad - mit tegyek?

    Próbálja meg az alábbiakat:

    • futtassa le az ACTUAL telepítési mappájában (általában c:\program Files\ACTUAL Ügyvitel) lévő ACTUALReg.bat állományt (kattintson duplán a fájl nevén állva).
    • ha a fenti művelet nem segít, akkor újra kell telepíteni a programot (az adatbázis mentés birtokában ezt meg lehet tenni, részletek a Telepítési Útmutatóban).
  • Indításkor a program "Az ActiveX összetevő kiszolgáló nem tudja létrehozni az objektumot " hibaüzenetet ad - mit tegyek?

    Valószínűleg megsérült az egyik Windows komponens. Kérjük, próbálja meg az alábbi lépéseket:

    1. Indítsa újra a számítógépet.
    2. Ha az újraindítás nem segít, akkor indítsa el a C:\Program Files (x86)\ACTUAL Ügyvitel\ACTUALReg.bat fájlt a program újraregisztrálásához.
    3. Ha az eddig javasolt lépések nem segítenek, és az érintett számítógépen "kliens" módban telepítették az ACTUAL-t, akkor egy adatbázis mentést követően újra kell telepíteni a szoftvert:
      • a vezérlőpultban távolítsa el az ACTUAL-t;
      • telepítse újra a szoftvert "kliens" módban, ügyelve arra, hogy a jelenlegivel megegyező verziójú telepítőt indítsa el (az ACTUAL korábbi változatait - bejelentkezés után - innen tudja letölteni).
    4. Ha fentiek nem segítenek, vagy a rendszer "szerver és kliens" telepítésű, akkor kérjük, küldje el részünkre a szerver gépen található naplófájlt vizsgálatra: C:\Program Files (x86)\ACTUAL Ügyvitel\ACTUAL Ügyvitel.log.
  • Kompenzáció esetén hogyan lehet az érintett vevői és szállítói számlákat kivezetni, hogy ne látszódjon a nyitott tételek között?

    A kompenzációt egy ún. "technikai bankszámla" segítségével lehet lekövetni.

    A Pénzügyben létre kell hozni egy pl. "Technikai számla" vagy "Kompenzációs számla" nevű bankot (Pénzügy » Törzsadatok » Pénzeszközök » új), majd a Pénzügy » Pénzügyi funkciók » Bank rögzítése menüpontban ezen a technikai bankszámlán lehet vevői bevétel / szállítói kiadás segítségével kivezetni a kompenzálni kívánt tételeket.

    Mivel a fizetendő összeget átírva lehet rész-teljesítést is rögzíteni egy számlához, a kompenzáció után fennmaradó tartozást vagy követelést a tényleges pénzmozgást követően a normál bankszámlára fel lehet vezetni.

    E módszerrel a normál bankszámla egyenlege is egyezni fog a valós állapottal, a technikai számla végösszege pedig mindig 0 lesz, és felesleges függő tételek sem maradnak a rendszerben.

  • Kötelező behajtási költségátalány - mi ez?

    A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 6:155. § (2) bekezdése értelmében, 2014.03.15-től, ha a kötelezett fizetési késedelembe esik, köteles a jogosultnak (beszállítónak) a követelése behajtásával kapcsolatos költségei fedezésére 40 eurónak megfelelő - a Magyar Nemzeti Bank késedelmi kamatfizetési kötelezettség kezdőnapján érvényes hivatalos deviza-középárfolyama alapján meghatározott - forintösszeget megfizetni.

    Ezt a behajtási költségátalányt akkor is elő kell írnia a könyvelésben, ha azt a jogosult (beszállító) nem jelzi felé, hiszen maga a késedelem tárgya jelenti a kötelezettséget!

    Könyvviteli szakértők véleménye alapján az egyetlen megoldás e költség előírásának elkerülésére az, ha a jogosult nyilatkozatban mond le róla.

    Ehhez nyújt rendkívül hatékony és gyors segítséget a v2.1.55 verzióban kialakított két új pénzügyi kimutatás.

    A Pénzügy » Kimutatások » Vevői és szállítói levelezés csoportban található "Tájékoztató a késedelmesen telesített szállítói számlákról" listával tudjuk lekérni a rendszerből, hogy mely szállítók mely számláit egyenlítettük ki késedelmesen. Ez azért is fontos, mert a 40 EUR költségátalány előírása számlánként értendő!

    Elkészítésével segíti munkánkat, hiszen a beszállító adataival kitöltve kinyomtathatunk (akár PDF-be) egy kész nyilatkozatot, melyet a beszállítónak elküldve nekik csak alá kell írniuk és visszaküldeniük, így mentesítve minket a kötelező költségátalány könyvelésben történő előírásától.

  • Követi a program a törvényi változásokat? Hogyan jutok hozzá ezekhez? Mennyire intenzív a program fejlesztése?

    A programot folyamatosan fejlesztjük, aminek alapját a jogszabály változások, a felhasználói igények, és a fejlesztési terv alapján végzett funkcióbővítések jelentik. A meglévő modulokban történt - esetenként jelentős - funkcionális és kezelést könnyítő bővítések, valamint a jogszabály változások követése kétféleképpen hozzáférhető.

    Az első lehetőség a szoftver követés, a megvásárolt modulok mindenkori legújabb verzióinak letöltési lehetősége, amire a vásárlástól számított fél éven belül minden felhasználó díjmentesen jogosult.

    Javasoljuk, hogy az ingyenes időszak lejártát követően hosszabbítsa meg a szoftver követési- és támogatási szolgáltatást, és a honlap jelszóval védett oldalairól töltse le azt. Amennyiben nem rendelkezik internet kapcsolattal, kérje, hogy CD-n postai úton juttassuk el a továbbfejlesztett verziókat.

    A másik lehetőség az egyszeri frissítés, ami a szoftver követést nem igénylő (nem fizető) felhasználók számára biztosítja, hogy frissíthessék rendszerüket, a szoftver továbbfejlesztett, új verzióját használhassák egyszeri, az eltelt időtől függő frissítési díj ellenében.

    Az új verziók újdonságairól, módosításairól a felhasználókat honlapunk Változások listája menüpontjában, illetve e-mailben tájékoztatjuk.

    A fejlesztések közül a lényeges, alapvetően új alkalmazást jelentő bővítések új modulként kerülnek beépítésre, ennek megfelelően csak külön díj ellenében hozzáférhetők. Ilyen esetekben az új modul megjelenését megelőző verzióban díjmentes kipróbálási lehetőséget biztosítunk az új funkciókra, így meglévő felhasználóink könnyebben eldönthetik, hogy a modul megjelenítését követően is szükségük van-e az új modulra.

  • Lehet használni a rendszert Linux, MacOS, vagy más rendszer alatt?

    Nem, az ACTUAL Ügyviteli Rendszer és moduljai natívan csak Windows környezetben futnak.

    Más operációs rendszerek esetén az ACTUAL Felhő szolgáltatásunkat tudja igénybe venni - ennek keretében a rendszer az általunk biztosított szerveren fut, az adatokhoz hozzáférni, azokat módosítani - internetkapcsolaton keresztül - gyakorlatilag bármilyen operációs rendszer alól lehetséges.

  • Megfelel-e az ACTUAL az új, 2017-es adózási változásoknak, feltételeknek?

    A 2017-ben hatályba lépő új adó jogszabály módosítás értelmében a számlázó programoknak a számla kibocsátásakor azonnal, elektronikusan úton meg kell küldeniük a számla adatait a NAV részére.

    Az új jogszabály módosítás célja az ellenőrzések hatékonyságának növelése, hiszen a jelenlegi információk szerint az adatátadás során mind a kibocsátott (vevői), mind a befogadott (beszállítói) számlák adatai is átadásra kell kerüljenek, így a NAV könnyen ellenőrizni tudja, hogy az egyik fél által befogadott számla (azaz visszaigényelt áfa) a másik félnél is bevallásra került-e (azaz az áfa befizetése is megtörténik-e).

    Az online adat átadás azon számlákra fog kiterjedni, mely egy másik, adószámmal rendelkező partner (adóalany) részére bocsátottak ki, és amelyben az áfa értéke eléri vagy meghaladja a 100 000 forintot. Ezen számlák esetében az adószám számlán történő rögzítése kötelező 2017. január 1-től. (Az hiányzó adószámra az ACTUAL már régóta figyelmeztet a partner felvitelekor, illetve bizonylat írása közben is.)

    Az adat átadással kapcsolatos új jogszabály 2017. július 1-től lesz hatályos, azaz az elektronikus számlázóprogramoknak ezen időpontig kell kibocsátaniuk azt a programverziót, mely a szükséges adatkapcsolatot már biztosítja. A január 1-től június 30-ig várhatóan tesztelési lehetőséget biztosít a NAV, ezen idő alatt a funkció hiányára hivatkozva büntetést nem az adóhatóság nem szab ki.

    Az ACTUAL Ügyviteli Rendszerben a szükséges módosításokat a jogszabály által előírt határidőre elvégezzük.

    A módosítást tartalmazó új verzió megjelenéséről regisztrált felhasználóinkat a megfelelő időben értesítjük, így minden, ACTUAL programmal számlázó és érvényes szoftverkövetéssel rendelkező partnerünk az előírtaknak megfelelően, határidőre frissíteni tudja szoftverét, ezáltal megfelelve a hatályba lépő jogszabályi változásoknak.

    ÚJ INFORMÁCIÓ - 2017. április 13.

    A portfolio.hu gazdasági portál által is közzétett információk szerint késésben van a változásokat szabályozó rendelet, így a számla információk NAV felé történő átadásának műszaki paraméterezése. Emiatt várható akár (újabb) türelmi idő bevezetése is. Részletesebben erről az említett cikkben olvashatnak ezen a linken.

    ÚJABB INFORMÁCIÓMORZSÁK - 2017. április 30.

    A legújabb információk szerint 2017. július 01-től kötelező lesz a NAV felé online jelenteni az 1 millió forint vagy a feletti adótartalmú számlákat.
    Ezen kívül, nyilvánosságra került azon szándék is, hogy egy évre rá, 2018. július 01-től a teljes számlázás online bekötéssel kell, hogy működjön majd számlázó programok esetén. Részletesebben erről a kormányzati portálon is közzétett cikkben tájékozódhatnak ezen a linken.

  • Megváltoztak a cégem adatai. Hogyan tudom ezt módosítani a programban?

    Az ACTUAL-ban a saját cégünk adatait az ügyviteli részben, a Rendszer >> Aktuális cég adatainak módosítása pontban tudjuk felvinni, illetve szükség esetén módosítani. A cég nevén kívül ebben a részben minden adat (cím, adószám, bankszámla adatok, stb.) módosítható.

    A cég neve a regisztrációs kód része, így azt a felhasználó értelemszerűen nem módosíthatja.
    A cégnév módosítását új regisztrációs kód igénylésével lehet kérni. Ehhez szükséges csatolni a módosítás indoklását (pl. hatósági rendelkezés vagy új cégkivonat másolata).
    A regisztrációs kód módosítása térítéses szolgáltatás, díja egyszeri, eseti 10.000 Ft +áfa.

  • Mely könyvelőprogramokba képes adatokat átadni az ACTUAL?

    Szoftverünk az alábbi könyvelőprogramokhoz rendelkezik adat átadási interfésszel:

    • Baloghy (Forint-Soft) könyvelő program
    • Combosoft Pénzügyi és Számviteli Rendszer
    • DimSQL számviteli program
    • Hessyn könyvelő program
    • Kontír FB könyvelő program
    • Kulcs-soft könyvelő program
    • Novitax könyvelő program
    • Pénzszám könyvelő program
    • RLB60 könyvelő program
    • SUP Számviteli Rendszer
    • TenSoft könyvelő program
    • Win Kont NET könyvelő program
    • WinLine könyvelő program

    A könyvelő programokba történő feladást a Feladás külső rendszerbe modul biztosítja.

  • Mennyi időt vesz igénybe a program telepítése, betanítása?

    A telepítés csak nagyon bonyolult esetben haladja meg az egy napot. A betanítás időigénye leginkább a felhasználók számától, és a megvásárolt program összetettségétől (funkcionalitásától) függ. Egy-két naptól legfeljebb egy-két hónapig terjedő időszak alatt a rendszer paraméterezése és betanítása befejezhető.

  • Mi a teendő, ha a vevő előre fizet?

    A normális logikai folyamat az eladási folyamatok ablakban fentről lefelé halad (ajánlattól számláig), vagyis egy eseményt csak az őt követő esemény tudja felhasználni (pl. szállítóból számla készíthető, fordítva nem). Ettől eltérő esetekben más megoldásokhoz kell folyamodni. Jelen esetben is több lehetséges megoldás is van.

    1. megoldás:

    • Felvesznek egy vevői megrendelést az ügyfél részére a megadott tételekkel.
    • Kiállítják a számlát (a Bizonylatok felhasználása ablakban a rendszer felajánlja a korábban rögzített rendelés tételeit, ebben az esetben a kijelölés után válasszák a Másol gombot, így a rendelés tételeit átmásolja a számlára).
    • Amikor az áru kiszállítására kerül sor elindítják a Kiszállítás funkciót. A Bizonylatok felhasználása ablakban a rendszer felajánlja a korábban rögzített rendelés tételeit, ebben az esetben a kijelölés után válasszák a Felhasznál gombot, így a rendelés tételeit a szállítólevél felhasználja, a rendelést lezárja.
    • Miután a számla már korábban elkészült, az így létrehozott szállítólevelet le kell zárni a Szállítólevél lezárása funkcióval.
    • Feladás funkcióban feladják a számlákat és a házipénztár bizonylatokat.
    • Pénzügyi rendezés - a rendszer automatikusan összepárosítja a számlát és a pénzügyi befizetést.

    2. megoldás:

    • A befizetésről bevételi pénztár-bizonylatot készítenek (Házipénztár » bevétel rögzítése » Vevői bevétel » a számlaszámnál beírható pl., hogy "előre fizetés", miután a számla még nem készült el).
    • A Kiszállítás és számla funkcióval elkészítik a szállítólevelet és számlát egy lépésben a kiszállítandó tételekkel.
    • Feladás funkcióban feladják a számlákat és a házipénztár bizonylatokat.
    • Pénzügyi rendezés - miután a befizetésben nem szerepel számlaszám, ezért a pénzügyben a "manuális párosítás" funkcióval kell összepárosítani a számlát és a befizetést.

    3. megoldás:

    • Előleg számlát állítanak ki a befizetett összegről.
    • Amikor az áru kiszállítás megtörténik a Kiszállítás funkcióval elkészítik a szállítólevelet a kiszállítandó tételekről.
    • A Számla kiállítás funkcióban kiállítják a számlát (a Bizonylatok felhasználása ablakban a rendszer felajánlja a korábban rögzített szállítólevél tételeit), az Előleg gomb megnyomásával felhasználhatjuk a korábban rögzített előleg számlát.
    • Feladás funkcióban feladják a számlákat és a házipénztár bizonylatokat.
    • Pénzügyi rendezés - a rendszer automatikusan összepárosítja a számlát és a pénzügyi befizetést.
  • Mi a teendőm év végén és év elején az ACTUAL-ban?

    Mi a teendőm év végén?

    Az ACTUAL-ban nincs szükség az év lezárására, az aktuális évben létrehozott bizonylatok megmaradnak a rendszerben, azokat a következő évben is megtekinthetjük.

    Egyetlen teendőnk van csupán, le kell mentenünk az év végi leltárkészletet (erre a mérleg készítésekor lesz szükségünk).

    Az év végi leltározás után az aktuális készleteinket mentsük el. Ezt a Készletkezelés menü Egyéb funkció között található Készlet állapot mentése (részletes) funkció elindításával végezhetjük el. (2.1.54-nél régebbi verziók esetén a funkció a fő képernyő felső menüsorán található Egyéb menüben érhető el.)

    Az így elmentett készlet állapotot bármikor kilistázhatjuk (Kimutatások » Mennyiségi raktárkészletek » Raktárak elmentett mennyiségi készletei értékkel funkcióban). Az 1. ábrán látható képernyőn válasszuk ki a lekérdezni kívánt raktárat, majd a Készlet mentés listadobozban válasszuk ki az előző lépésben elmentett készletet (a könnyebb azonosítás végett megjeleníti a mentés dátumát, valamint a mentés sorszámát).


    Mi a teendőm év elején?

    Az év elején a rendszer automatikusan megjeleníti a 2. sz ábrán látható ablakot, ahol lehetőségünk van az új év létrehozására, valamint az aktuális év beállítására. Az év beállításával tulajdonképpen a bizonylatok sorszámában megjelenő évet állítjuk be (pl. 2017-ben az első vevői számlaszám így néz majd ki: VSz-2017/00001).

    Ez a funkció elérhető az alábbi menüpontból is: Rendszer adatok » Bizonylatolási év beállítása.

    Az új év beállításának lépései

    1. Az új év létrehozása

    Az Új év létrehozása gomb megnyomásával a rendszer rákérdez, valóban szeretnénk-e létrehozni a 2017. évet - itt nyomjuk meg az Igen gombot.

    2. Az aktuális bizonylati év beállítása

    Az új év létrehozását követően az Aktuális bizonylati év listadobozban válasszuk ki az előző lépésben létrehozott új évet (2017), majd nyomjuk meg a Rendben gombot. Ezzel beállítottuk 2017-öt aktuális évnek. Ezt követően új bizonylat készítésekor a bizonylatszámban a 2017. év jelenik meg, és 1-ről indul a sorszámozás.


    Nyitott deviza számlák év végi átértékelése (opcionális, 2.1.49 verziótól)

    A "deviza átértékelés" funkció manuálisan indítható tetszőleges időpontban (általában az év végén) a Pénzügy modulból, a "Korrekciók" menüpont alatt a Nyitott deviza számlák év végi átértékelése gombra kattintva.

    A program először bekéri a devizanemet (pl. EUR), az időpontot (pl. 2016.12.31), valamint az árfolyamot (pl. 287) - ha több devizában is van követelés, akkor azon devizanemek esetén is el kell végezni egyesével, a funkció újra elindításával).

    Ezután a pénzügyileg még nem teljesített (ki nem egyenlített) pénzügyi deviza számlák alapján (a megadott devizanemben) létrehozza az árfolyam veszteség/nyereség korrekciós bizonylatokat, egyben a számlák árfolyama az év végi érték lesz. A Pénzügyből a vezetői információkba történő feladás során ezek a korrekciós bizonylatok is feladásra kerülnek.

  • Mi az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás?

    A számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet módosításáról szóló 2/2015. (II. 3.) NGM rendelet értelmében 2016. január 1-jétől változik azoknak a jogszabály által meghatározott követelményeknek a köre, amelyeknek az adózó által használt számlázó program meg kell, hogy feleljen.

    A korábbiakhoz képest új előírás, hogy 2016. január 1-jétől minden számlázó programnak rendelkeznie kell egy olyan önálló, de a programba beépített, „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” elnevezésű funkcióval, amelynek elindításával adatexport végezhető

    • a kezdő és záró dátum (év, hónap, nap) megadásával meghatározható időszakban kibocsátott számlákra, illetve
    • a kezdő és a záró számlasorszám megadásával meghatározható sorszám tartományba tartozó számlákra.

    Az ACTUAL Ügyviteli program – mint azt már korábbi tájékoztatóinkban is jeleztük – 2016. január 1-jétől természetesen meg fog felelni az új szabályoknak.

    Mit kell tennie?

    Amennyiben nincs érvényes terméktámogatása, de szeretnének 2016 januártól az ACTUAL rendszerből számlázni, keressék az ügyfélszolgálatunkat (+36-1/302-8888/16, 28 vagy 24-es mellék), hogy megtaláljuk a megfelelő megoldást a frissítésre!

    Azoknak az ügyfeleinknek, akiknek 2016.01.01-én van érvényes terméktámogatása, decemberben, külön értesítés után, letölthetik az új programverziót, mely tartalmazza az előírt funkciót. Várhatóan a partnerek címadatait frissíteniük kell az adatbázisukban, mert a változással kapcsolatosan új címadat-struktúrát kell bevezetni. Igyekszünk majd ezzel kapcsolatosan nem csak tájékoztatást és ügyfélszolgálati segítséget adni, de kényelmi (segítő) funkciókat is fejlesztünk majd hozzá. Jó alkalom lesz ez mindenkinek, hogy partnerlistáját áttekintse, frissítse, aktualizálja.

    FONTOS! Azoknak az ügyfeleinknek, akik rendelkeznek aktív webáruház kapcsolattal, vagy XML import segítségével állítják elő a partneradatokat, azoknak az import fájl formátumot MEG KELL VÁLTOZTATNIUK ! Tehát jelezzék a programozóiknak, kapcsolattartóiknak, hogy a számlázással kapcsolatos adatokat ÁT KELL PROGRAMOZNI az importáláshoz! Ügyfélszolgálatunk ehhez is minden segítséget megad majd, és honlapunkon is igyekszünk minden szükséges információt megjelentetni! De számlázni csak akkor fognak tudni, ha a szükséges változtatásokat január 1-ig megteszik!

    A mellékelt táblázat segítséget nyújt a programozóknak a módosított szerkezetű XML fájl előállításához.

    Kérdéseiket és esetleges észrevételeiket ügyfélszolgálatunkon várjuk: +36-1/302-888 telefonszámon!

  • Mi szükséges az ACTUAL E-Számla modul használatához?

    Az E-számla modul használatának megkezdése előtt szerződést kell kötnünk az E-számla Hitelesítő Szolgáltatóval (jelenleg a Számlaközpont Zrt.), majd az általa megadott információkat be kell állítanunk az ACTUAL-ban.

    A modul használatának megkezdéséhez először be kell állítanunk az E-számla alapadatait az alábbi helyen:

    Beállítás » Események, bizonylatok beállításai » Számlák » E-számla

    Az E-számla modul használatához szükséges az alábbi két fájl is:

    A fájlokat letöltés és kicsomagolás után az ACTUAL Ügyviteli Rendszer mappájába kell bemásolni.

  • Miért jelenik meg a "Cannot open backup device… (hozzáférés megtagadva)" hibaüzenet?

    Adatbázis mentésekor a leggyakoribb hiba, hogy olyan helyet adunk meg, amelyre nincs írási jogosultsága az alkalmazást futtató felhasználónak (hibaüzenet: "Cannot open backup device… (hozzáférés megtagadva)"smile02.

    Ilyen esetben az adattároló gépen (szerveren) az érintett felhasználó hozzon létre egy új alkönyvtárat, majd a mentési útvonalat erre az alkönyvtárra adja meg. Azaz, a pl. a c:\ gyökérkönyvtárba nincs jogosultságuk írni, ezért javasolt a felhasználó által létrehozni egy alkönyvtárat (pl. c:\ACTUAL), és a mentési útvonalnál ezt megadni cél mappaként.

  • Miért nem ajánlja fel a program a Vevői számla IV-ben a Kiszállítás vevőnek bizonylatban szereplő terméket?

    Valószínű, hogy az eredeti szállítólevelet nem azonos bizonylattömbben (nem a vevői kiszállítás IV tömbben) írta.

    Az egyes vevői számla típusok mindig az azonos bizonylat tömbök bizonylatait ajánlják fel (pl. vevői deviza számlához a vevői deviza szállítólevelet, vevői számla IV számlához a vevői kiszállítás IV szállítólevelet, stb.).

  • Miért tapasztalható esetenként a képek minőségének romlása fájlba nyomtatás esetén?

    A kérdés az, lehet-e valamit kezdeni a képek minőség romlásával, ha bizonylatainkat PDF-be szeretnénk nyomtatni/küldeni partnerünk részére? (Jelen esetben bizonylatban lévő képként értendő pl. a fejlécben elhelyezett logó, vagy a cikkhez csatolt kép megjelenítése árajánlaton.)
     
     Hosszas tesztjeink alapján általánosan az alábbiakat tapasztaltuk a beépülő nyomtatásvezérlő (CrystalReports) működése kapcsán:

    • .JPG és .BMP képek esetén: kezeli a nyomtatásvezérlő, de felbontástól függetlenül "kockásodhat" PDF-be nyomtatás esetén;
    • .TIF, .PNG és egyéb formátumú képek esetén: nem tudja kezelni a nyomtatásvezérlő, és így az ACTUAL;
    • ha a nyomtatást közvetlenül nyomtatóra küldjük, akkor a képek élvezhető minőségben jelennek meg;
    • ha a nyomtatást először képernyőre kérjük (ahol kockásak a képek), majd innen mentjük PDF-be, vagy fájlba kérjük (PDF), akkor "kockás" lesz a kép;
    • ha PDFCreator-ba nyomtatunk közvetlenül, akkor tökéletes lesz a minőség, függetlenül a fájl típusától (JPG vagy BMP).

    A nyomtatásvezérlő szoftver (CrystalReports) fejlesztője sajnos nem törekszik a képek tökéletes megjelenítésére a reportokon belül, a szövegre koncentrálnak, így fájlba nyomtatás esetén jelentős minőség romlás tapasztalható.

    Ez áthidalható a PDFCreator-ba történő nyomtatás használatával. Ennek a megoldásnak egyetlen hátránya, hogy az ACTUAL nyomtatás beállítási ablakból a közvetlen e-mail küldés lehetősége megszűnik. Helyette háromféle módon küldhetjük e-mailben a bizonylatot partnerünknek (PDF-be mentés után):

    • a legegyszerűbb, ha a PDFCreator nyomtatáskor megjelenő ablakában kattintunk az E-mail gombra. Ilyenkor először elkészül a PDF fájl, majd az alapértelmezett levelező program új e-mail küldő ablaka jelenik meg, mellékletben a friss PDF-fel.
    • PDFCreator-ba történő nyomtatást követően, az ACTUAL főablak E-mail küldés funkciójával;
    • külső levelező szoftver használatával, mellékletként becsatolva a PDF fájlt.

    Akinek ez a megoldás segítené a munkáját, a PDFCreator szoftver ingyenesen letölthető a www.pdfforge.org/pdfcreator/download oldalról.

  • Mik a receptúra készítés feltételei?

    Egy több elemből álló termék gyártási receptúrájának elkészítéséhez szükséges:

    • jogosultság Gyártástá alapmodul használatára, mely a receptúra kezelést is biztosítja;
    • az aktuális felhasználó jogosultsága receptúra felvitelére;
    • a Cikk típusa késztermék, félkésztermék, szerelvény vagy kereskedelmi termék opciókkal legyen;
    • létezzenek a rendszerben olyan cikkek (pl.: alapanyagok, kereskedelmi termékek, félkész termékek, stb.) melyek a "receptúrás" termék részei lehetnek.
  • Milyen költségekkel kell számolni az ACTUAL bevezetésnél?

    A felmerülő költségek három csoportba sorolhatók.

    1. Hardver, operációs rendszer és adatbázis kezelő költségei
    2. Az ügyviteli rendszer licencköltsége (vételár, bérleti díj, terméktámogatás)
    3. A bevezetéssel és a későbbi rendszerszervezői támogatással járó munkadíj jellegű költségek

    Az első ponthoz tartozó számokat csak a jelenlegi állapot felmérése és a kívánt igények ismeretében lehetséges mondani. Befolyásoló tényező lehet még például a több telephelyes kiépítés, a mozgó területi képviselők rendszerbe kapcsolása vagy a mobil raktározás szükségessége.

    A második pont esetében a licencérték meghatározásán túlmenően a fizetési mód kiválasztása az alapvető kérdés: az, hogy (akár részletre) megvásárolni vagy csak bérelni kívánják a programot.

    A harmadik pont költsége nagyságrendileg tipikusan összemérhető a második ponttal (vagy alatta marad). Az ACTUAL rendszer megvásárlása előtt egyszeri alkalommal biztosítunk ingyenes szakértői konzultációt (bemutató), mely segíti a cég működésének megfelelő modulok kiválasztását, és a program alapvető működési elvének megismerését. A megvásárlást követően (a terméktámogatás keretében biztosított elektronikus segítségnyújtáson túlmenően) lehetőség van rendszerszervezői, oktatási szolgáltatás igénybe vételére akár átalánydíjas rendszerszervezői megállapodás keretében, akár eseti számlázás alkalmazásával a helyszínen vagy budapesti irodánkban.

  • Milyen módon kaphatok segítséget, amikor már használom a programot?

    A vásárlástól számított fél éven belül - a szoftver frissítéssel együtt - minden felhasználó díjmentesen jogosult telefonos ill. az internetes kommunikációs csatornákon munkaidőben a szoftver működésével és kezelésével kapcsolatos kérdésekben terméktámogatásra.

    Eseti térítés ellenében arra is van lehetőség, hogy helyszíni kiszállással, vagy (a technikai feltételek fennállása esetén) interneten keresztül történő távoli eléréssel szüntessük meg a keletkezett problémát.

    Az ingyenes időszak lejártát követően ezt a szolgáltatást a Szoftver követési- és támogatási szolgáltatás keretében, díjfizetés mellett biztosítjuk. Minden beérkező kérdésre válaszolunk, minden észrevételt örömmel fogadunk.

    Természetesen a cég a szoftver "nem fizető" felhasználóit sem hagyja magára. Eseti frissítésre is lehetőség van, amennyiben valamely későbbi verzióban a felmerült probléma már javításra került.

  • Milyen számítógép kell a program működtetéséhez?

    Az ACTUAL kliens futtatásához a számítógépen a következő operációs rendszerek egyikének kell futnia:

    • Windows XP (SP3);
    • Windows 7;
    • Windows 8.x;
    • Windows 10.

    Hálózatos működés esetén szükség van egy szerver gépre, amelyen az ACTUAL adatbázis fut. Bár az adatbázis működéséhez alapvetően egy asztali számítógép vagy notebook is elegendő, hálózatos használat estén, az adatok biztonsága érdekében szervernek erre a célra készített, "valódi" szerver számítógép használatát javasoljuk:

    • szerver alaplap;
    • szünetmentes tápegység;
    • RAID tömbbe kötött merevlemezek;
    • hibajavító memória;
    • vírusvédelem;
    • rendszeres adatmentés;
    • szerver operációs rendszer:
      • Windows Server 2003/2008/2012.

    Az ACTUAL futtatásához szükség van Microsoft SQL szerver szoftver telepítésére is. Az ACTUAL telepítőjének része az ingyenes MS SQL Server 2008/2014 Express adatbázis-kezelő rendszer, de a program már meglévő MS SQL Server 2008/2014 alá is telepíthető.

    A megfelelő sebesség elérése minden esetben más és más hardver alkalmazását kívánja meg (pl. a felhasználószám és a napi forgalom függvényében). A pontos elvárásokat a felhasználó jelenlegi helyzetének és igényeinek ismeretében személyes konzultációt követően tudjuk meghatározni.

    Az ACTUAL futtatásához szükséges hardver- és szoftvereszközök a program fejlesztőjétől és forgalmazójától, az informatikai eszközök kereskedelmével is foglalkozó KRONOS Trade Kft.-től is megvásárolhatók.

  • Mire figyeljünk leltározás indítása előtt?

    Az ACTUAL Leltár funkciójának elindítása előtt az alábbiak elvégzését javasoljuk:

    • adatbázis mentés készítése,
    • készlet állapot mentés készítése,
    • amennyiben használjuk a foglalás funkciót (vagy a rendelés feldolgozást), a foglalt készletek felszabadítása (foglalások törlése).

    Mivel a leltározás ideje alatt készletmozgások nem végezhetők, a leltárt akkor indítsuk el, mikor a szükséges készletmozgásokat (szállítólevelek, raktárközi mozgások, kiadás gyártásra, gyártott termékek készre jelentése, stb.) már elvégeztük.

    A leltár funkció a leltári jegyzőkönyvben mind a saját, mind a bizományba kapott készleteket listázza. Emiatt fontos, hogy leltározáskor minden raktáron lévő terméket ellenőrizzünk - azaz azt is írjuk fel a fellelt mennyiségbe, ami nem saját tulajdonunk, hanem bizományostól vételeztük be a készletre.

  • Mit jelent a "Nincs szállító meghatározva" hibaüzenet rendelési összesítő futtatásakor?

    Ez a hibaüzenet a rendelés összesítő futtatásakor jelenik meg, amennyiben az érintett cikk törzslapján nincs meghatározva egy alapértelmezett szállító sem. Ezt - ahogy az az üzenet írja is - menet közben is lehet pótolni.

    A hiányosnak jelölt cikken az egér jobb gomb » Jelölt cikk megtekintése funkcióval meg lehet nyitni a cikk törzslapját, és ott a Szállítói adatok fülre kattintva, az Alapértelmezett szállító mezőbe fel kell vinni a beszállítót (ki kell választani a listából a mező melletti ... gombra kattintva), majd Ment, bezár.

    Ezután már folytatható a rendelési összesítő, és a rendszer le tudja generálni a szállítói megrendelést a háttérben.

    Menet közben is lehet változtatni a rögzített beszállítón, ha adott esetben máshonnan rendelik meg a terméket. A rendelés összesítő Szállítói rendelés adatainak megadása pontjában, az érintett termék szállítója melletti jelölőnégyzetet bepipálni, majd egér jobb gomb » Kijelölt szállító cseréje partnertörzs alapján (vagy ha már volt beszerzés a másik beszállítótól, akkor korábbi beszerzések alapján) » aktuális szállító kiválasztása, majd Rendben (kiválaszt). Ezután folytatható az összesítő a következő lépéssel.

  • Mit jelent az, hogy "egy egyidejű felhasználó vagy bejelentkezés"?

    Az egy egyidejű felhasználó vagy bejelentkezés annyit jelent, hogy a program korlátlan kliens gépre telepíthető, illetve a rendszerben korlátlan felhasználó hozható létre, de egyszerre, egy adott pillanatban csak egy ember tud belépni a programba.

    Minden további felhasználó megvásárlása egy-egy további bejelentkezést tesz lehetővé, azaz ahány egyidejű felhasználóra vásárolja meg a programot, egyszerre annyian lehetnek bejelentkezve a rendszerbe.

    A további felhasználók a szoftver teljes árához viszonyítva lényegesen kedvezőbb áron vásárolhatók meg - ezt ajánlatkérő oldalunkon egyszerűen megtekintheti.

  • Mit jelent egy bizonylat nyomtatásakor megjelenő "The matching ' for this string is missing." hibaüzenet?

    Ez az üzenet általában akkor szokott jelentkezni egy bizonyos bizonylat nyomtatása esetén, ha a bizonylaton szereplő adatok között olyanok is szerepelnek, amelyek nem megfelelő karaktereket tartalmaznak.

    Tipikusan akkor "keletkeznek" ilyen speciális karakterek (sortörés jelek), amikor pl. Excelből másolnak át adatokat (pl. egy partner nevét, vagy címét). Ilyenkor láthatatlan speciális karakterek is bekerül(het)nek az adatok mögé, amelyek később a nyomtatásban hibákat eredményezhetnek.

    Megoldás: Ellenőrizzék a partner / cikk / bizonylat megjegyzés adatokat (amelyek az adott bizonylaton szerepelnek, és ilyen másolással jöttek létre). A javítás legegyszerűbb módja, ha kitörlik az adott mezőt, és újra begépelik.

  • Mit kell tennem, ha el szeretném kezdeni használni a programot?

    Töltse le a honlapunkról a bemutató változatot, amely egy hónapig 5 munkaállomáson biztosítja az összes funkció korlátlan használatát. Ehhez mindössze a licenc szerződés elfogadását és néhány adat megadását kérjük a regisztráció során. Ha szoftverünk megfelelőnek bizonyul, akkor a licenc megvásárlása után kapott regisztrációs kóddal a demó verzió "élesíthető", tehát a demóidőszak alatt a rendszerben rögzített adatok megmaradnak, nem vesznek el.

    Ha bármilyen kérdése van, írjon e-mailt az info__kukac__actualugyvitel__pont__hu címre, vagy hívjon minket a (+36-1) 302-8888 központi számunkon!

    Telephelyünkön rendszeresen szervezünk termékbemutatót, szívesen látjuk Önt és munkatársait is egy előre egyeztetett időpontban.

  • Mit kell tenni az Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás működéséhez a 2.1.58 verzióban?

    A korábbiakhoz képest új előírás, hogy 2016. január 1. napjától minden számlázó programnak rendelkeznie kell egy olyan önálló, de a programba beépített, „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” elnevezésű funkcióval, amelynek elindításával adatexport végezhető. Ezzel a funkcióval az ACTUAL rendszer 2.1.58 verziója már rendelkezik.

    Az új funkció működéséhez szükséges, a korábban egy adatmezőben tárolt címadat (pl.: Füredi út 132. szám 4. épület 3. lépcsőház 2. emelet 6. ajtó) szétbontása (pl.: Füredi | út | 132. szám | 4. épület | 3. lépcsőház | 2. emelet | 6. ajtó).

    Az ACTUAL-ban kialakításra került egy olyan funkció, mely az átállást igyekszik megkönnyíteni: bizonylat készítéskor a rendszer ellenőrzi, hogy a partner adatok részletes bontásban vannak-e tárolva, és ha nem, egy segédablakot jelenít meg. Ebben felajánlja a szétbontást, melyet szükség esetén módosíthatunk, majd - az Adatok mentése a partner címek közé opció kipipált állapota mellett - a Ment, bezár gombbal elmenthetünk. Így mind az adott számlába, mind a partnertörzsbe bekerül a NAV számára megfelelő bontott cím, és további számla készítésekor már nem kell újra ellenőrizni.

    Amennyiben január 1. előtt még a hagyományos módon szeretné rögzíteni a címeket, az alábbi beállítás kikapcsolásával teheti meg:

    Fontos azonban - bármikor is állunk át -, hogy első lépésként a saját cégünk cím adatait bontsuk szét a Rendszer » Aktuális cég adatainak módosítása menüpontban, a Cím mező melletti bélyeg ikonra kattintva. Itt a rendszer szintén felajánlja a tárolt cím alapján a bontást, melyet igény esetén módosíthatunk. Ezt követően az ellenőrzési ablakot ÉS a saját cég törzslapját a Ment, bezár gombbal bezárva elmenti a bontott címet.

    Azon partnereknél, akik csoportos számlázást használnak (Kiegészítők menüpont » Csoportos bizonylatkészítés részben tárolt bizonylat sablonok alapján bizonylatok generálása), mindenképpen bizonylat generálás előtt, a partner törzsben kell elvégezni az ellenőrzést.

    Erre szolgál a partner törzslapján, a cím mező melletti bélyeg ikon, melyet megnyomva a rendszer felajánlja a tárolt cím alapján a bontást, melyet igény esetén módosíthatunk. Ezt követően az ellenőrzési ablakot ÉS a partner törzslapot a Ment, bezár gombbal bezárva elmenti a bontást, és sem bizonylat generáláskor, sem manuális számla készítéskor nem kell a továbbiakban az ellenőrzést elvégezni.

    Akik XML-ből készítenek tömegesen számlát, az XML fájl átalakítása szükséges - az XML minta letölthető honlapunkról. Ha az XML-ben nem szétbontva adják át a címeket, és számla generálásra használják, a számla importálás /generálás nem fog sikerülni!

    Akik csak rendelést importálnak XML-ből (tipikusan webshopok), azoknál a számla készítésekor kell majd a részletes címeket megadni (ellenőrizni) a fent leírtak szerint.

    Lehetőség van "tömeges" módosításra is a az Excel export/import funkcióval. Erről bővebb információt kollégáink igény esetén az info__kukac__actualugyvitel__pont__hu csatornán tudnak biztosítani a felhasználóknak.

  • NAV megfelelőségi nyilatkozathoz hogyan juthatok hozzá?

    Érvényes szoftverkövetéssel rendelkező felhasználóink a névre szóló NAV megfelelőségi nyilatkozatot bármikor le tudják tölteni honlapunkról.

    Ehhez a honlap jobb felső részén lévő (Bejelentkezés) ikonra kattintva be kell jelentkezniük zárt fiókjukba felhasználói nevükkel és jelszavukkal, majd a bejelentkezés után ugyanitt található NAV megfelelőségi nyilatkozat feliratra kattintva azonnal ki tudják nyomtatni, vagy le tudják menteni a részükre kiállított nyilatkozatot.

    A nyilatkozat letöltésének módját a kapcsolódó videó részletezi.

  • PDF-be nyomtatás/exportálás során hibaüzenet érkezik és a fájl nem készül el. Mi a hiba oka?

    A hibajelenség a Microsoft hivatalos Windows fórumán is megjelent, és már az okára is fény derült: a problémát a KB3102429 azonosítójú Windows frissítés okozza, melynek eltávolítása után megszűnik a hiba.

    A módszert mi is leteszteltük, azaz eltávolítottuk a KB3102429 azonosítójú Windows frissítést, ezután a hiba valóban megszűnt mind Windows 7, mind Windows 8 környezetben. Javasoljuk, hogy ha a PDF-be nyomtatás/exportálás funkciót használják, akkor a jelzett frissítést távolítsák el számítógépeikről, amíg a Microsoft nem javítja azt.

    A mellékelt fájlban egy rövid leírást olvashat a frissítés eltávolításának folyamatáról. Amennyiben szükséges, a frissítés eltávolítása előtt egyeztessenek rendszergazdájukkal, informatikusukkal!

  • Pénzügyi kiegyenlítést rögzítettem, mégis nyitottnak látszik a számla - mi lehet a probléma?

    Ha felvitték a bankot/pénztárt, a számlát mégis nyitottnak mutatja a rendszer, több dolgot érdemes ellenőrizni.

    Amennyiben a teljes összeg kiegyenlítetlen (azaz nem történt meg az összevezetés, más néven pontozás):

    • A bank/pénztár rögzítése nem "normál" tranzakció típussal, hanem vevő/szállítói mozgással lett-e felvíve?
    • A partner csak egyszer van rögzítve a rendszerben, azaz a kiegyenlítést és a számlát biztosan ugyan arra a partnerre vezettük-e fel?
    • A bank/pénztár felvitelekor biztosan jól adtuk-e meg a bizonylatszámot?

    Amennyiben nyitott számlaként, de látszólag 0 HUF egyenleggel hozza a lista:

    • A tizedes beállítások nem lettek-e a számla kiállítás és a bank/pénztár felvitel között módosítva? Nem lehetséges, hogy kerekítés áll a háttérben?
  • Program "hirtelen leállással" kijelentkezik - mit tegyek?

    A program esetlegesen előforduló hirtelen leállásának oka a Windows ablakkezelésének hátterében van, ami megoldható az alábbi beállítás értékének növelésével.

    Minden ACTUAL-t használó gépen a Registry-ben meg kellene növelni a GDI értéket, pl. 20.000 –re a következő módon:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\GDIProcessHandleQuota (20.000)

    illetve 64 bites rendszereken még az alábbi helyen is:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\GDIProcessHandleQuota (20.000)

    Fontos, hogy az értéket decimális formában adjuk meg!

    GDI érték beállítása

    A beállítások elvégzése után a számítógép újraindítására van szükség a módosítások érvénybe lépéséhez.

    Windows 10 operációs rendszer esetén célszerű beállítani a Windows7 kompatibilis módot, az alábbi helyen:

    Windows7 kompatibilis mód beállítása

    Amennyiben segítségre van szüksége a beállításokhoz, IT szakértő kollégáinktól kérhet segítséget a +36-1-302-8888-as telefonszámon, a 15 és 25 mellékeken.

  • Telepítés - mik az előforduló leggyakoribb hibák? Milyen módosítások szükségesek (tűzfal, hálózat, SQL szerver)?

    A hálózatos telepítés során (vagy sikeres telepítést követően a kliens gépen első indításkor) jelentkező hibaüzenetek leginkább az MS SQL Server-el kapcsolatosak. A leggyakoribb okok az alábbiak.

    Tűzfal problémák

    Alapesetben a Windows tűzfal (vagy más, a felhasználó által telepített tűzfal szoftver, pl. ESET SmartSecurity, Norton 360, Comodo, stb.) blokkolja az SQL Servert, ezért a kliens nem tud csatlakozni a szerverhez.
    Ennek megoldása: a tűzfal beállításában a kivételek közé tegyük be az SQL Servert (sqlservr.exe), valamint a 1434 TCP és UDP portot.

    Hálózati kapcsolati problémák

    Előfordul, hogy az SQL Server letiltja a hálózati kapcsolatokat, ezért ezt ellenőriznünk kell: SQL Server Configuration Manager (SQL 2005 esetén), vagy srvnetcn.exe.

    TCP/IP protokoll tiltása

    A TCP/IP protokoll le van tiltva a kliensen / szerveren (cliconfg.exe).

    Nincs elindítva az MS SQL Server szolgáltatás

    Windows Start menü » Futtatás » services.msc beírása a szövegdobozba » OK. A megjelenő Szolgáltatások ablakban ellenőrizni az SQL Server (ACTUAL) szolgáltatás állapotát. Ha a nincs elindítva, akkor a jobb egérklikk, majd a menüben az Indítás menü kiválasztása.

    Nincs elindítva az MS SQL Server Browser szolgáltatás

    Windows Start menü » Futtatás » services.msc beírása a szövegdobozba » OK. A megjelenő Szolgáltatások ablakban ellenőrizni a SQL Server Browser szolgáltatás állapotát. Ha a nincs elindítva, akkor a jobb egérklikk, majd a menüben az Indítás menü kiválasztása.

    Speciális karakterek

    Ne legyen speciális karakter az alábbi nevekben:

    • gép neve;
    • felhasználó neve;
    • sql szerver példány neve.

    Javasolt karakterek: ékezet nélküli kis- és nagybetűk (a-z, A-Z), illetve számok (0-9).

    A számítógép vagy a szoftverek nem felelnek meg a követelményeknek

    • Operációs rendszer:
      • SQL 2008 (32bit) telepítővel: minimum Windows XP SP3
      • SQL 2014 (64bit) telepítővel: minimum Windows 7 64bit
    • .Net keretrendszer:
      • SQL 2008 (32bit) telepítővel: min .net 3.5
      • SQL 2014 (64bit) telepítővel: min .net 4.0

    Sikertelen ACTUAL kliens csatlakozás ACTUAL szerverhez

    • Van hálózati kapcsolat a kliens és szerver gépen?
    • Elérhető-e hálózaton keresztül az a gép, ahol az ACTUAL szerver fut (ahova az adatbázist telepítettük)? (Ezt ellenőrizhetjük pl. Windows intézővel vagy a Total Commander-rel.)
    • Sikeresen, hibamentesen települt mind az Actual szerver, mind a kliens program?
    • Fut az SQL server? Ezt ellenőrizhetjük: Feladatkezelő » folyamatok fül » programkód neve: sqlservr.exe.
    • Létrejöttek-e a Windows tűzfalban (Vezérlőpult » Windows tűzfal » Speciális beállítások » Bejövő szabályok) az alábbi bejegyzések?
      • ACTUAL Bejelentkezés
      • ACTUAL Ügyviteli Rendszer
      • MS SQL Server (ACTUAL)
      • SQL Server
    • Ha nem Windows tűzfalat használunk, beállítottuk-e a szükséges szabályokat?

    Ha nem sikerül a telepítés és nincs egyértelmű hibajelzés

    • Ha volt már korábban feltelepítve ACTUAL program, azt először el kell távolítani! Erre a telepítő automatikusan figyelmeztet is.
    • Operációs rendszer eléri a minimumként meghatározott verziót? (Pl. Windows XP SP1 verzió nem megfelelő.)
    • Az operációs rendszer és az ACTUAL programmal telepítendő SQL Server címzése megfelelő-e? 32 bites operációs rendszerre nem tudunk 64 bites SQL-t telepíteni.
    • Kapcsoljuk ki a tűzfalat a telepítés idejére.
    • Kapcsoljuk ki a vírusirtót a telepítés idejére.
    • Ellenőrizzük, hogy a "C:\Program Files\Microsoft SQL Server" mappa létezik-e és van-e tartalma?
    • Ha van, ellenőrizni kell, hogy létezik-e "ACTUAL" nevű példány (pl. MSSQL10_50.ACTUAL). Ha megtaláljuk ezt a példányt, akkor vagy el kell távolítani, vagy az új telepítésben az alapértelmezett "ACTUAL" elnevezést módosítani kell (pl. ACTUAL2008-ra).
  • Telepítés, tűzfal beállítások, adatok importálása - mik a legfontosabb tudnivalók?

    Az ACTUAL rendszer telepítésével, alapbeállításaival, a korábbi rendszerből származó adatok átemelésével kapcsolatos információk

    ACTUAL Ügyviteli Rendszer - Telepítési útmutató

    Hogyan telepíthető a program "kliens" üzemmódban?

    Telepítés során előforduló leggyakoribb hibák (tűzfal, hálózat, SQL szerver)

    A jelenlegi rendszeremben már meglevő adataim átemelhetők az új programba?

    Hogyan állítsam be az automatikus adatbázis mentést?

    Hogyan biztosítja a rendszer az adatok mentését?

    Hogyan készíthetek adatbázis mentést?

    Adatbázis mentésekor "Cannot open backup device… (hozzáférés megtagadva)" hibaüzenet jelenik meg

  • Van-e lehetőség egyéni fejlesztésekre?

    A felhasználóktól beérkező fejlesztési igényeket rangsoroljuk, és azokat a fejlesztéseket, amelyek jelentős számú felhasználói igény elégítenek ki, tehát megvalósításuk növeli a szoftver használati értékét, valamely következő verzióban elkészítjük. A szoftver követési díjat fizető partnerek az egyéni fejlesztések besorolásánál előnyben részesülnek. Egyedi fejlesztések, egyénre szabott programfunkciók elkészítésére is van lehetőség külön megállapodás keretei között, amennyiben az a program működési elveitől nem tér el jelentősen.

    Ezen az oldalon további információkat olvashat az egyedi fejlesztésről.

  • Vevői megrendelésre befoglalt terméket más ügyfél részére hogyan adhatok el?

    Javasolt ilyen esetben a Rendelés összesítő használata.

    A Rendelés összesítő képernyőt előhívva, az érintett vevői rendelést - illetve többsoros rendelés esetén csak az érintett tétel sort - kipipálva, az egér jobb gombjával a kijelölt tételre kell kattintani,és a Kijelölt vevői rendelés sorok fázisainak kifuttatása funkciót választani.

    Ezzel a rendelés (illetve az adott tétel) újra Feldolgozandó (piros) jelölést kap, és a felszabadított raktárkészlet befoglalható vagy eladható a másik ügyfélnek.

    Fontos, hogy csak a felszabadítani kívánt tétel (rendelés) legyen kijelölve, mivel a funkció az összes kijelölt tételen (rendelésen) elvégzi a foglalások törlését.

  • Vevői számla nyomtatásnál a 2. példányt másolatként nyomtatja. Miért nem eredetiként? Hol lehet ezt beállítani?

    Ez a beállítás egy, az Európai Bizottság által igényelt jogszabályváltozás következménye. A 41/2009. (XII.22.) PM rendelet szerint

    "...a számlázó programnak a számla adattartalmának papírra nyomtatása során csupán azt kell biztosítania, hogy a számla eredeti és másolati példányai egymástól megkülönböztethetők legyenek és, hogy a számla eredeti példányként csak 1 példányban legyen nyomtatható."

    Fentiek értelmében eredeti csak az első példány lehet, az összes többi példány csak másolatinak nevezhető.

    Az ezt követő hazai jogszabály változások következtében, jelenleg a számlák kötelező adattartalmának felsorolásában nem szerepel sem a státusz (eredeti vagy másolat), sem a példányszám megjelenítése kötelező jelleggel. Ennek okán a programban beállíthatóvá vált, hogy szeretnénk-e megjeleníteni a fenti adatokat, és milyen módon (csak a státusz, csak a példány, mindkettő vagy egyik sem.)

    Ezt a beállítást a programban itt találja: Beállítás » Események, bizonylatok beállításai » Számlák » Számlán státusz/példány megjelenítés

  • Windows 10-re váltottam, miért hiányoznak a számlázáskor a dátumok?

    Windows 8.x és az ezt megelőző Windows változatok alatt a rendszer által használt rövid dátumformátum a következő volt: éééé.HH.nn. A problémát az okozza, hogy ez Windows 10 esetén megváltozott: alapértelmezetten a dátumban nem csak pont szerepel, mint elválasztó karakter, hanem egy-egy szóköz is - az ACTUAL viszont a korábbi (szóköz nélküli) beállításokat várja.

    A probléma egyszerűen javítható az alapértelmezett dátumformátum módosításával. Válasszuk ki a Vezérlőpult » Régió » Dátum-, idő, és számformátum módosítása lehetőséget. A megjelenő ablakban a További beállítások... gombra kattintva szerkeszthető a kiválasztott dátumformátum. Ha a rövid dátum formátumából töröljük a szóközöket és elmentjük a beállításokat, a probléma megoldódik.

    Windows 10 dátumformátum módosítása
    Windows 10 dátumformátum módosítása